Medewerker Gemeentearchief / Archivist

­Ben jij op zoek naar een afwisselende baan met veel klantcontact? En houd jij ervan om op basis van een onderzoeksvraag van onze inwoners de historische archieven van Gooise Meren en Huizen in te duiken om te speuren naar de juiste bronnen? Dan is deze functie de droombaan voor jou!

Bij gemeente Gooise Meren zijn we op zoek naar een gepassioneerde archivist of historicus die het gezicht wil zijn van ons gemeentearchief in Naarden Vesting. Jij beantwoordt als Medewerker Gemeentearchief / Archivist niet alleen vragen van onze inwoners, maar speelt ook een belangrijke rol in de verdere digitalisering van onze historische archieven in Gooise Meren en Huizen. Zo worden belangrijke bronnen, data en tekeningen toegankelijk voor een groot publiek!

Wie je bent

  • Je neemt graag initiatief en hebt een onderzoekende houding
  • Je bent een open, positief ingesteld persoon
  • Je bent een dienstverlener pur sang. Je wilt onze bezoekers graag helpen, maar weet ook je mannetje/ vrouwtje te staan wanneer je met veeleisende klanten te maken krijgt
  • Je werkt gestructureerd, zorgvuldig en zelfstandig aan diverse projecten
  • Je bent ontwikkelgericht. Je blijft graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied

Wat je doet

Samen met je collega’s ben jij hét gezicht van ons gemeentearchief naar buiten. In de studiezaal, per telefoon en e-mail help jij onze inwoners en bezoekers antwoorden te vinden in de archieven. Daarnaast maak je onze historische bronnen zichtbaar en bruikbaar voor alle geïnteresseerden. Dit doe je o.a. door het ondersteunen van diverse (digitaliserings)projecten.

Je houdt je bezig met afwisselende archief- en dienstverleningstaken:

  • Je ontvangt bezoekers en helpt ze bij hun onderzoeksvragen. Op basis van hun vraag duik jij in onze gemeentelijke archieven en collecties op zoek naar het antwoord
  • Je beantwoordt schriftelijk en telefonisch aanvragen en informatieverzoeken
  • Je begeleidt op prettige wijze onze externe medewerkers en vrijwilligers
  • In deze uitvoerende rol zorg je er voor dat wij binnen het gemeentearchief de juiste procedures, wetten en regels volgen van het archiefbeheer. Zie jij kansen voor verbetering, dan bespreek je deze met je collega’s!
  • Je brengt zowel de papieren als digitale documenten van het gemeentearchief in kaart. Je hebt extra aandacht voor de kwaliteit van de metadata die je de documenten meegeeft in ons online archiefbeheersysteem
  • Je digitaliseert in samenspraak met je collega’s bronnen voor de website. Je hebt hierbij oog voor een goede selectie, kwaliteitscontrole, metadatering en verdere ontsluiting van de informatie voor de diverse doelgroepen
  • Je beheert onze beeldbank en bibliotheekcollectie
  • Je zorgt ervoor dat onze fysieke, papieren archieven geordend en toegankelijk zijn

Wat wij van je vragen

  • Je hebt het diploma Archivistiek B op zak (of bijna afgerond). Of je bent een (afgestudeerd) historicus met ervaring in het bewerken van archieven
  • Je hebt bij voorkeur ervaring met digitaliseringsprojecten
  • Je hebt aantoonbare historische kennis. Je weet wat de missie en taken van een archiefdienst inhouden en weet dit helder naar buiten uit te dragen
  • Heb jij al kennis van de historie binnen de regio Gooi en Vechtstreek dan is dit een pluspunt

Wat wij je bieden


Salaris en voorwaarden

  • Een jaarcontract voor 32 tot 36 uur per week, met daarna uitzicht op een vast contract
  • Afhankelijk van je opleiding en werkervaring is je salaris maximaal € 3.591 per maand bij een 36-urige werkweek (schaal 8, conform de CAO Gemeenten)
  • Reiskostenvergoeding en/of vergoeding voor het thuiswerken
  • Een Individueel Keuze Budget (IKB) van in totaal 18,65%. Je vakantiegeld (8%), eindejaarsuitkering (6,75%), levensloopbijdrage (1,5%) en sommige vakantie-uren (2,4%) worden omgezet in het IKB. Het IKB kan naar eigen keuze ingezet worden, bijvoorbeeld voor extra verlof, maar het kan ook uitbetaald worden op het moment dat jou dat uitkomt

Nog meer pluspunten

  • Waardevol werk met maatschappelijke betekenis in het Gooi
  • Je krijgt veel vrijheid en verantwoordelijkheid om je eigen werkzaamheden vorm te geven en de regie te pakken. Zo kun jij eigen successen boeken
  • Dankzij de opleidingen en cursussen in onze GroeiMee! Academie en onze coaches raak je nooit uitgeleerd. Je kunt kiezen waarin jij je wilt ontwikkelen
  • Een fijn team met betrokken collega’s. Samen streven jullie naar een optimale dienstverlening aan onze inwoners
  • Hybride werken wordt binnen onze gemeente goed gefaciliteerd. De organisatie zorgt ervoor dat jij goed, flexibel en met plezier vanuit huis en het gemeentearchief in Naarden Vesting kunt werken

Over het Gemeentearchief

  • Het gemeentearchief beheert de overgebrachte archieven van de gemeenten Gooise Meren en Huizen en houdt toezicht op het informatiebeheer van de aangesloten gemeenten. De archiefdienst is gevestigd in een monumentaal pand in Naarden Vesting
  • Jouw team bestaat uit 5 collega’s
  • Onze archiefdienst werkt nauw samen met de andere archiefdiensten in de regio Gooi en Vechtstreek. In de nabije toekomst zal deze samenwerking nog intensiever worden en naar verwachting leiden tot een fusie van de archieven van gemeente Gooise Meren en Hilversum. Centrumgemeente wordt dan Hilversum

Ja, ik wil solliciteren!

Ben je enthousiast geworden? Stuur dan uiterlijk 10 december 2021 je CV en motivatie naar ons via het online sollicitatieformulier. Het opvragen van een referentie kan onderdeel zijn van de selectieprocedure.

Deze vacature staat tegelijk intern en extern uit. Interne kandidaten krijgen bij gelijke geschiktheid voorrang.

Vragen?

Stel je inhoudelijke vragen over deze functie aan Esther Balkestein. Telefoon: 06 54 27 07 73. Mail: e.balkestein@gooisemeren.nl Zij is telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag, woensdagochtend en vrijdag. 

Heb je vragen over organisatorische zaken en/of arbeidsvoorwaarden, dan kun je deze stellen aan Seretse Nijs (Manager Facilitaire Zaken, Informatievoorziening en Automatisering). Telefoon: 06 10 23 20 55. Mail: s.nijs@gooisemeren.nl

 

Solliciteer
Deel in jouw netwerk
Uren per week: Fulltime
Dienstverband: Vast
Locatie: Cattenhagestraat, 8, 1411 CT, Naarden
Opleidingsniveau: HBO
Salarisniveau: 2484 - 3591 EUR
Deadline:
Powered by Emply