Bij gemeente Gooise Meren zijn we op zoek naar een doortastende Adviseur Openbare Orde en Veiligheid, met focus op Jeugd en Veiligheid. Iemand die al de nodige jaren werkervaring heeft binnen een politiek-bestuurlijke omgeving en het een uitdaging vindt om van de integrale aanpak van jeugd(groepen) een succes te maken.
Vind jij het belangrijk om écht het verschil te maken met jouw werk? En ben jij op zoek naar een ontwikkelgerichte werkomgeving, waarbij jij volop de ruimte krijgt om je eigen werk vorm te geven en samen binnen een klein, hands-on team resultaten te behalen? Dan is dit de baan voor jou!
Je bent een doortastende adviseur die zowel schriftelijk als mondeling ons college stevig durft te adviseren. Met jouw gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen weet je de juist prioriteiten te stellen in een omgeving die steeds aan verandering onderhevig is. Je stuurt duidelijk op resultaat.
Daarnaast schakel je dankzij jouw denk- en werkniveau moeiteloos tussen beleidsmatig denken en actiegericht werken. Jij weet binnen onze bestuurlijke omgeving proactief te handelen in complexe maatschappelijke vraagstukken. Op natuurlijke wijze krijg jij mensen met je mee en creëer je draagvlak voor je ideeën.
Deze competenties neem jij met je mee:
Jij richt je (in eerste instantie) op de volgende 3 kerntaken. Hier is waar jij je hard voor maakt en – samen met jouw team - concrete resultaten op behaalt:
Je zet de integrale aanpak van problematische jeugd(groepen) stevig neer binnen Gooise Meren en je bent verantwoordelijk voor de (door)ontwikkeling van deze aanpak. Je adviseert het college en de burgemeester over het terugdringen van jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit. Daarnaast heb je een verbindende rol binnen het sociaal en veiligheidsdomein.
Je neemt hierin de rol van procesregisseur op je. Dit betekent dat je nauw contact onderhoudt met alle lokale partijen die te maken hebben met zorg, ondersteuning en aanpak jeugdoverlast. Je bent een natuurlijke netwerker; je maakt gemakkelijk contact, je creëert draagvlak voor jouw ideeën en maakt duidelijke afspraken met de partners over te bereiken resultaten.
Je organiseert en faciliteert werkafspraken met alle betrokken partners. Hierbij zoek je ook de samenwerking op met scholen. Deze samenwerking is belangrijk om de vroegsignalering van risicogedrag te versterken. Je bewaakt de voortgang van gemaakte plannen, afspraken, interventies en de resultaten. Je verbindt de partijen op het gebied van jeugd en veiligheid die elkaar niet voldoende weten te vinden.
De PGA is een integrale, op de jeugdige en het gezinssysteem gerichte mix van bestuurlijke, straf-, zorg- en overige interventies. Met de inzet van deze aanpak willen we het (verder) afglijden van de jeugdige naar de criminaliteit voorkomen, hardnekkige patronen van criminaliteit en overlast doorbreken en/of herhaling voorkomen.
Jij bent de procesregisseur van ingewikkelde casussen waarbij sprake is van overlast of criminaliteit in combinatie met zorg. Je houdt je vooral bezig met het door ontwikkelen van de PGA in samenwerking met de lokale zorg- en veiligheidspartners, Zorg- en Veiligheidshuis, politie en het Openbaar Ministerie.
Het team openbare orde en veiligheid bestaat uit 5 adviseurs. Het team valt onder de afdeling Bestuurs- en managementondersteuning. Het is een team met diverse typen collega’s, wij willen deze balans graag behouden.
Wij adviseren de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders en andere organisatieonderdelen over alle zaken die openbare orde en veiligheid aangaan. Verder hebben we een coördinerende en regisserende rol bij integrale projecten op het gebied van veiligheid
Ben je enthousiast geworden? Stuur dan uiterlijk 13 oktober 2024 je CV met een korte motivatiebrief naar ons via het online sollicitatieformulier.
Het opvragen van referenties en of een LinkedIn-check kan onderdeel zijn van de selectieprocedure. Het opvragen van een VOG is een vast onderdeel van de selectieprocedure.
Gemeente Gooise Meren is een inclusieve werkgever. Wij streven naar een diverse organisatie en creëren een cultuur waar medewerkers zichzelf kunnen zijn. Deze vacature staat tegelijk intern en extern uit. Interne kandidaten krijgen bij gelijke geschiktheid voorrang.
Stel je inhoudelijke vragen over deze functie aan onze adviseur openbare orde en veiligheid, Nikki Lowijs. Zij is bereikbaar op 035 2070598 of per e-mail; veiligheid@gooisemeren.nl.
Heb je vragen over organisatorische zaken en/of arbeidsvoorwaarden, dan kun je deze stellen aan HR adviseur Chantal van Ingen. Telefonisch bereikbaar op 06 27 18 42 01 of per mail c.vaningen@gooisemeren.nl